Гуси-лебеді
летять »).
Мета: охарактеризувати
головного героя повісті, акцентуючи увагу на ролі оточення щодо формування
особистості Михайлика, з’ясувати символічний образ гусей-лебедів; розвивати
пам’ять, увагу, творчу уяву, фантазію, вміння грамотно висловлювати свої думки,
наводити переконливі докази, обгрунтування; формувати кругозір, світогляд
школярів; впливати на формування кращих моральних якостей учнів; виховувати
любов до батьків, пошану до старших, любов до природи і світу.
Тип уроку: узагальнення
і систематизація знань.
Обладнання: ілюстрації,
картки для роботи в групах, предмети для аукціону.
Хід
уроку:
I Повідомлення
і запис теми уроку.
Тема: «Гуси-лебеді
летять, любити прекрасне вчать » (за повістю М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять
»).
Діти, сподіваюсь, що на сьогодні ви всі дочитали
повість.
Покажіть, будь-ласка,
готовність до уроку, з’ясуймо завдання.
1. Кого
вчать любити прекрасне? (Михайлика).
2. Хто,
крім гусей-лебедів, ще вчить Михайлика бачити і любити прекрасне ?
а) Отже, охарактеризувати головного героя -
Михайлика, акцентувати увагу на взаємовідносинах з іншими героями;
3. Невже
гуси-лебеді можуть вчити ?
б) з’ясувати
символічні образи, які мають неабияке значення на формування світогляду
хлопчика.
II
Записати домашнє
завдання.
Написати
твір «Неповторний світ дитинства »(зміст + форма).
Протягом уроку кожен має заповнити
картку відгуку про урок та поставити самооцінку, в цьому вам допоможуть фішки,
які ви отримуватимете за відповіді. Тому всіх закликаю активно залучитись до
роботи.
III Мотивація.Створення відповідної емоційної атмосфери.
III Мотивація.Створення відповідної емоційної атмосфери.
Вступне слово вчителя.
Дитинство і справді - найпрекрасніша
пора життя, безтурботна, красива, казкова. Діти бувають різними: мрійливими,
бешкетниками, допитливими, винахідливими - такими, з якими ми часто знайомимось
на уроках літератури.
Отже, гість нашого уроку - мрійливий
хлопчик з далекого подільського села - Михайлик, герой повісті «Гуси-лебеді
летять».
То ж пориньмо на хвилинку у казкове
Михайликове світорозуміння.Надходила весна. З далекого вирію поверталися
гуси-лебеді.У високому синьому небі чулася мелодійна пісня. На своїх крилах
вони несли весну й життя.
Інсценізація - фішки.
А
ми перегортаємо першу сторінку усного журналу «Літературна скарбниця».
Наслухавшись казок, легенд і розповідей
свого діда Дем’яна і бабусі, Михайлик бачить світ саме крізь призму цих казок і
розповідей.
Він любить зорі у високому небі, запах
жита в полі і різних трав у лісі, любить слухати перепілку в житі і стук дятла
на старій груші...
Світ для нього - це дивне видіння,
дійсність переплітається з казкою - мрією.
Отже,
хто ж, безумовно, з раннього дитинства впливав на формування особистості
Михайлика, привчав бачити прекрасне ?
Щоб діти чітко замалювали схему.
Молодці,
а тепер спробуємо довести це, опираючись на текст.
-
Відшукайте в тексті та
зачитайте, де дідусь дарує Михайликові те, що він просив, про що мріяв.
(ст. 110-111. От і пропажа об’явилась...
Дуже гарно.)
Великий вплив на Михайлика мала мати,
(показати картинку матері), яку Михайлик дуже любив.
-
В її устах і душі
«насіння » було святим словом. Мати взагалі зріднилась з природою і вірила в
те, що земля... (продовжіть думку)
(ст.108. Мати вірила... і ледащого).
-
До чого ж матуся
привала любов своєму синочкові ?
(до землі - годувальницІ
(ст.108. Коли на городі... думкою і
серцем).
-
Чи у всіх вас з
матусями складаються найтепліші відношення ?
Любов
до праці на землі, а особливо отримання задоволення від цього, навчав Михайлика
і батько, (показати картинку), який і сам був великим господарем, косарем,
орачем.
-
Відшукайте рядки в
повісті, де батько залучає сина до праці на святій землі.
(ст.105.1 досі з глибини років... оремо
тай оремо поле).
А
чи постійно ви допомагаєте своїм батькам ?
Обов’язково варто згадати сцену зустрічі
сина з батьком після дуже довгої розлуки, коли Михайлик не впізнає свого тата,
але відчуває, що це рідна йому людина, про це свідчать руки, очі...
(відшукайте в тексті)
(ст.115.
Михайлику, не пізнаєш... завтра до школи поведу).
Батько розуміє
необхідність навчання в школі, тому тільки повернувшись, одразу відводить
Михайлика до школи, де він з великим задоволенням вчиться, набирається науки,
щоб « в голові меншало полови».
За допомогою вправи « Доміно»прослідкуємо
деякі моменти відвідування школи (робота в групах).
(Відшукайте початок та кінець фрази).
-
Дзвоник задзвонив на
перерву й І дітвора горохом посипалась із класу.
-
Я чесонув цю сторінку,
не спотикаючись на крапках і комах, І
щоб учительці зразу стало видно моє знання.
-
Коли похолодало і
перший льодок затягнув калюжки / я мчав до школи, наче ошпарений.
-
Потім ніхто в селі не
міг перегнати мене, І
чим я неабияк пишався.
Люба
- перша приятелька Михайлика, шкільна подруга. Ця дівчинка - сама щедрість,
щирість, доброта. Вона мовби випромінює сонце. Це маленька лісова царівна, яка
знає дуже багато таємниць природи.Героїня розуміє проблеми іншого і сприймає їх
як свої.
Люба
- справжній друг, вона вміє поспівчувати і втішити. Між Любою і Михайликом такі
світлі, чисті, дитячі взаємини. Така тепла, щира дружба. І діти вміють дорожити
цією дружбою, Михайлик ніколи не образить Любу, не дасть скривдити її, а Люба
ніколи не зрадить цих чистих почуттів хлопчика. Ця дружба повинна стати
зразком.
Зачитайте
картину, де Михайлик з Любою, узявшись за руки, ідуть до школи, а над ними
угорі пролітають лебеді. (ст. 125).
Ці
лебеді пролітають угорі недаремно, саме вони мають символічне значення.
І саме зараз нам треба з’ясувати, що ж
означає сам термін СИМВОЛ (ст.117)
-
(з грец.- знак,
прикмета) - це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу;
художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття.
-
Які знаєте національні
символи?
(прапор, гімн, герб).
-
А народні символи ?
(калина, верба, мальва,
хата, рушник, сонячник).
-
Яке символічне значення
гусей-лебедів ?
-
романтичність душі
Михайлика;
-
казки, фантазії в житті
дитини;
-
краса рідної природи;
-
неповторність дитинства
(пов’язати з домашнім завданням);
-
єднання людини і
природи;
' - краса і гармонія світу.
Узагальнено відповіді і
запишемо.
*
Символ лебединої краси - швидкоплинні,
неповторні роки щасливого дитинства, які роблять цей світ кращим, добрішим,
досконалішим.
-
Сміх у вчительки
приємний, м’який І
і аж угору підіймає тебе.
Поміркуйте!!!
-
Символом чого е у творі
дідусь, бабуся - (життєвого досвіду, мудрості).
-
Розкрийте символічне значення батьків -
(символ турботи, своєрідним оберегом).
-
Образ Люби - (щирої
дружби).
-
Образ землі
-годувальниці - (достатку).
-
Образ сонця - (тепла,
доброти).
-
Чому сонечко виглядає
з-за хмарки ? - (погода протягом дня змінюється в житті, крім добра є і зло).
-
Образ хати - (родинної
злагоди, гармонії, затишку).
і
саме гуси-лебеді на своїх крилах протягом усього життя будуть повертати
Михайлика в дитинство.
Перегортаємо другу сторінку усного
журналу - народознавча скарбниця.
Адже повість є
своєрідною енциклопедією народознавства.
Отже,
які звичаї, обряди, традиції описує автор ?
Слово народознавцям.
1. Убога
хатина Михайликових батьків, в якій пахне свіжоспеченим хлібом, вариться борщ.
Навколо хати завжди були квіти, плодоносив сад, за яким доглядала бабуся,
вправно порядкувала на городі матуся, вигрівала насіння.
2. Прослідковуються
язичницькі елементи у ставленні до землі, оранки, сівби, насіння, дерев, з
якими розмовляють як із живими. Християнство - відвідування церкви.
3. Народні
ремесла. Дід Дем'ян був стельмахом. Дерево і залізо горіли в його руках. Зробив
вітряк.
4. Народна
медицина - парили просом, поїли малиновим чаєм.
5. Жінки
носили в поле обід орачам.
6. Любов
до української пісні. Михайлик жадібно слухав щедрівки. Любив співати дід і
мати, любила тітка Василина.
7. Наслухавшись
казок, легенд свого діда і бабусі, Михайлик бачить світ крізь призму казок і
розповідей.
8.
Естетичне виховання
дитини в родині, дотримуючись споконвічних заповідей ' * родинно -
християнської моралі.
а
Узагальнення:
1. Чепурна
хатина.
2. Національні
страви.
3. Працьовитість
українського народу.
4. Елементи
язичництва та християнського вірування.
5. Народна
медицина.
6. Обід
в поле.
7. Українські
пісні.
8. Народні
ремесла.
9. Легенди,
казки.
10.
Виховання в родині.
Перегортаємо
третю сторінку усного журналу « Мистецька скарбниця ».
(Учні показують та коментують свої
поробки).
Тести.
1. Дід
Дем'ян розповів Михайлику, що лебеді на своїх крилах приносять: а) щастя; * б)
життя; в) казку; г) красу.
2. Навчаючись
у школі, Михайлик вирішив написати: а) вірш; б) нарис; * в) п’єсу; г)
оповідання.
3. Чого
не знав Михайлик, коли вчителька перевіряла його готовність до навчання в школі
?
* а)
таблиці множення; б) алфавіту; в) свого прізвища; г) скільки йому років.
4. Твір
« Гуси-лебеді летять » М.Стельмах присвятив:
*
а) своїм батькам; б)
всім маленьким читачам; в) допитливим і кмітливим дітям; г) своїм вчителям.
5. Який
художній засіб використано у фразі:« На лебединих крилах летіла в майбутнє моя
душа»?
а) епітет; б) порівняння; в) анафора;
*г) метафора.
Аукціон.
Лежать предмети, які можуть: або
стосуватися Михайлика, або ні.
Ви
станете господарем лота, якщо зможете якнайповніше розкрити ту чи іншу сторінку
життя героя, пов’язану з лотом.
Лот№1.
Про що може розказати ця грудочка цукру?
(Дитинство
Михайлика припало на нелегкі часи і грудочка цукру була за розкіш. Ст.100).
"Лот
№ 2.
Перед Вами-бублик.
(Я* і кожну дитину, люблячі батьки
балують Михайлика. Так, повертаючись з ярмарку, тато приніс синові гостинця -
бублика; за його слухняність і гарні успіхи у навчанні. То ж і ви, діти,
намагайтесь бути схожими на Михайлика, щоб часом бува вам не дісталась дірочка
від бублика).
*
Лот
№ 3.
Пара чобіток.
11.
Обід в поле.
12.
Українські пісні.
13.
Народні ремесла.
14.
Легенди, казки.
15.
Виховання в родині.
Перегортаємо
третю сторінку усного журналу « Мистецька скарбниця ».
(Учні показують та коментують свої
поробки).
Тести.
6. Дід
Дем'ян розповів Михайлику, що лебеді на своїх крилах приносять: а) щастя; * б)
життя; в) казку; г) красу.
7. Навчаючись
у школі, Михайлик вирішив написати: а) вірш; б) нарис; * в) п’єсу; г)
оповідання.
8. Чого
не знав Михайлик, коли вчителька перевіряла його готовність до навчання в школі
?
* а)
таблиці множення; б) алфавіту; в) свого прізвища; г) скільки йому років.
9. Твір
« Гуси-лебеді летять » М.Стельмах присвятив:
*
а) своїм батькам; б)
всім маленьким читачам; в) допитливим і кмітливим дітям; г) своїм вчителям.
10.
Який художній засіб
використано у фразі:« На лебединих крилах летіла в майбутнє моя душа»?
а) епітет; б) порівняння; в) анафора;
*г) метафора.
Аукціон.
Лежать предмети, які можуть: або
стосуватися Михайлика, або ні.
Ви
станете господарем лота, якщо зможете якнайповніше розкрити ту чи іншу сторінку
життя героя, пов’язану з лотом.
Лот№1.
Про що може розказати ця грудочка цукру?
(Дитинство
Михайлика припало на нелегкі часи і грудочка цукру була за розкіш. Ст.100).
"Лот
№ 2.
Перед Вами-бублик.
(Я* і кожну дитину, люблячі батьки
балують Михайлика. Так, повертаючись з ярмарку, тато приніс синові гостинця -
бублика; за його слухняність і гарні успіхи у навчанні. То ж і ви, діти,
намагайтесь бути схожими на Михайлика, щоб часом бува вам не дісталась дірочка
від бублика).
*
Лот
№ 3.
Пара чобіток.
Чи стала відсутність чобіток у хлопчика
підставою для ухилення від навчання?
Лот
№ 4.
Подушка.
Яке відношення до
Михайлика має ось ця подушка ?
(Ніякого,
неважко здогадатись, що подушку полюбляють ледачі. Наш герой себе таким не
вважає і має рацію).
Лот
№ 5.
Соняшникове насіння.
Господарем цього лота стане той, хто
розкаже, яке відношення воно має до героя?
Жінка подякувала і побажала: « Хай тобі,
дитино, завжди- завжди добре буде поміж людьми».
Михайлик подумав, що, можливо, то не
жінка, а ... ? Ст.109.
Моя глибокоока селянська доля тоді
прихилилася до мене ?!
Я
ж бажаю і вам завжди достойно проходити випробування долі.
То
ж яким перед вами постав головний герой повісті ? Свої враження запишіть у
формі
СЕНКАНУ.
1. Михайлик;
2. добрий,
вразливий;
3. любить,
поважає, береже;
4. Люба
- найкраща подруга Михайлика;
5. хлопчик.
Напевно,
кожному з вас хочеться дізнатись, а що ж було далі ? Як жив Михайлик, як
учився, чи далі дружив з Любою ? Про все це ви можете дізнатись з другої
повісті М.Стельмаха«Щедрий вечір», яка є продовженням повісті« Гуси- лебеді
летят ».
Завдання:
*
*
•' 1) На наступний урок написати твір «
Неповторний світ дитинства ».
*
2) На наступний урок прочитати твір « Щедрий вечір ».
3)
На все життя - добрими, щирими, милосердними, співчутливими, мудрими,
гуманними, життєлюбами.
Оцінювання.
цікавий урок,багато етноматеріалу.
ВідповістиВидалитиДуже гарний урок. Цікавий, змістовний, повчальний. Дякую...
ВідповістиВидалити