III (обласний) етап
Всеукраїнської олімпіади
з української мови і літератури
І. Напишіть твір – роздум на одну з поданих
тем : «Дружба – найбільший скарб»;
«Доброта – це найбільше досягнення людини, найбільш прекрасне і святе».
II. Запишіть речення, розставте розділові знаки. Дайте
його характеристику, підкресліть члени
речення. Виконайте синтаксичний розбір
виділеного словосполучення.
Захвилювалась вода мов жито від вітру покотилась валами до берега наблизилась
і вдарила в пісок розбиваючись на тисячі
білих крапельок (М.
Коцюбинський).
III. Дайте обґрунтовану відповідь на запитання
1. У якому реченні слово з апострофом написане
неправильно?
а) Червень літо зарум’янив.
б) Не кидайся хлібом, він св’ятий
в) Без краю рідного душа щемить, троянди в’януть, мовкнуть солов’ї.
а) Червень літо зарум’янив.
б) Не кидайся хлібом, він св’ятий
в) Без краю рідного душа щемить, троянди в’януть, мовкнуть солов’ї.
2. У якому рядку від усіх прикметників правильно
утворено вищий ступінь порівняння:
а) вужчий, дорожчий, вищий, рідший, ширший;
б) чорніший, поганіший, молодший, нищий, легший;
в) гарніший, рідніший, чистіший, вишчий.
IV.
Визначте вид односкладних речень.
Мій давній предку, б ‘ю
тобі чолом за вдачу щиру, чесну вогнисту
(В. Крищенко).
|
Минулого конем не здоженеш (Нар. тв.).
|
Гостей в Україні завжди радо зустрічають (Із газети.).
|
Мій рід. Моя земля (0. Рижко).
|
V. Дайте короткі відповіді на запитання:
1.У яку історичну
епоху зароджувались історичні пісні?
2. Назвіть пісні Марусі Чурай?
3. На які дві групи
поділяють українські думи?
4. На якій річці
відбулася битва князя Ігоря з половцями?
5.Перелічіть усіх
героїв, про яких ідеться в поезії «Ой
три шляхи
широкії…».
6. Назвіть віршові розміри та види римування.
7. Які ви знаєте
музичні твори, присвячені образові Каменяра?
8. Як називалася
друга збірка творів Лесі Українки?
9. У яких із
прочитаних вами творів Леся розповідає
про себе?
10. До якого виду лірики належить вірш В. Сосюри «Васильки»?
11. Дайте визначення літературного поняття елегія.
12. До якого циклу віршів Т.Шевченка
належить поезія «Мені однаково…»?
ІІІ (обласний) етап
Всеукраїнської олімпіади
з української
мови і літератури
16
лютого 2014 року
9 клас
І. Запишіть слова, в яких
допущено помилки, згідно з правописними правилами.
Дотепер, віднині, унтер офіцер, потихеньку,
спросоння, назавтра, позаторік, подекуди, на потім, попід тинню, завчасу,
чимдуж, на швидкуруч, мимоїздом, поперечно шліфувальний, не гаразд, стрімголов,
в позику, доостанку,абискільки, Генадій, дюшес, ф’юзеляж, верф’ю, кон’як,
тмяність, Мін’юст, сап’янці, , балюстрада, Х’юстон, миш’як, він’єтка,
Монтеск’є, лляний.
(12 б.)
ІІ. Дайте відповідь, дотримуючись чіткості й
лаконічності.
1. Коли не/зважаючи пишемо разом,
а коли – окремо?
2. Чи потрібна кома перед як? Чому?
Ім'я Івана Сірке як ватажка було оточене
ореолом нездоланності. Усе життя Іван
Сірко провів на війні і як справжній патріот присвятив його боротьбі з
ворогами.
3. Назвіть частиномовну приналежність слова битий у кожному з речень.
Битий вітром колос шепотів
якісь прощальні слова. Битий шлях пам’ятав кроки бранців. Битий небитого везе.
4. Утворіть від поданих іменників, де можливо, форму однини.
Очі, двері, сандалі, погони,лампаси, помиї,
гастролі, кеглі, ласти, гетри,
панчохи, брови.
5. Поясніть, чому прикметники Шевченкові
поезії, Шевченківська премія пишуться з великої літери, а шевченківські традиції, шевченківський стиль
– з малої літери.
(10 б.)
ІІІ. Утворіть прикметники
від поданих прізвищ:
Жан-Жак, ван Бетховен, де
Голль, Гулак-Артемовський, Вальтер Скотт, Марк Твен.
(3 б.)
ІV. Запишіть
словосполучення у формі орудного
відмінка. Визначте відміну та групу іменників.
Його велич, відомий зброяр,
важка ноша, ця круча, школярів портфель, твій футляр, семирічне дівча,
білолиций Толя, червоногрудий снігур, ота чаша, нічий олівець, нижча вежа,
відомий ювіляр, третя вісь.
(7б.)
V. Запишіть речення,
розставивши розділові знаки, побудуйте структурну схему, визначте тип складного.
З острахом і невеселою
радістю що пробивалася крізь усі тривоги я вискочив на весняну вулицю де кожна
калюжка тримала в собі клапоть сонця.
(12 б.)
VІ. Напишіть нарис на тему «Для
мене ж той край найкращий, де виросли крила мої» (Ліна Костенко). (Нарис – оповідний
художньо-публіцистичний твір, у якому зображено дійсні факти, події конкретних людей. За обсягом наближається до
невеличкого оповідання, новели, але позбавлений чіткої, завершеної фабули,
обов'язкової для новели, притаманної оповіданню).
(12 б.)
VІІ. Коротко й лаконічно
дайте відповідь на запитання.
1. Найдавніші рукописні книги Київської Русі - …
2. Збірник афоризмів, укладений у Візантії в ХІ ст. і перекладений у
Київській Русі в ХІІ – ХІІІ ст. –…
3. 1903рік. П. Куліш, І. Нечуй-Левицький, І. Пулюй. Яка подія об'єднує цих
людей?
4. Мислитель, богослов, полеміст, а також, за визначенням І.Франка, перший український
публіцист – це…
5. Твір, який обрисами рядків передає зовнішній вигляд якогось предмета, -
це…
6. Визначте місце і значення творчості
І. Котляревського в літературному процесі одним словосполученням.
7. Жанр «Енеїди» - …
8. Який твір став праматір’ю українського театру?
9. Який новий літературний напрям застосував Квітка-Основ'яненко?
10. Який український композитор створив за мотивами
творів М. Гоголя оперу «Різдвяна ніч»
та музичну драму «Тарас Бульба»...
11. Хто був першим редактором «Кобзаря»?
12. Назвіть лауреатів-земляків премії
імені Т. Шевченка.
(12 б.)
III (обласний) етап Всеукраїнської олімпіади
з української мови і літератури
16 лютого 2014 року
10 клас
І. Виправте помилки у
написанні слів відповідно до правописних норм.
Східне полісся, вулиця академіка
Вернадського, будинок Актора, андріївська церква, Чумацький шлях, День Учителя,
Кабінет міністрів України, 8 березня, північний Кавказ, Київські вулиці,
заслужений діяч мистецтв, Співдружність незалежних держав, Запорізький
Національний технічний університет, Перша Світова війна, на гора, священний,
священник, піцикато, Анан'єв, рутвяний, яскраво-жовтий, білосніжний, устократ,
бренить, врешті решт, статей, десь-інде, персні. (12 б.)
ІІ. Дайте відповідь,
дотримуючись чіткості й лаконічності.
1. У яких словосполученнях порушено норми української літературної вимови?
А)
в кінці кінців, Б) укладати договір, В) згідно плану, Г )навчати музиці,
Д) запобігати хворобі, Е) приймати участь, Є)
підводити підсумки.
2. Які іменники належать до м’якої групи? Сховище, зброяр, збіжжя, місце, звіробій,
статуя, якір, поводир, горе, долар, муляр, маляр, ворота, вапняр, абажур.
3. Які дієслова належать до ІІ дієвідміни?
Булькотіти,
булькотати, нудитися, бачити, побороти, стукотіти, реготати, попросити, молоти,
підкорити, гоїтися, сіяти.
4. Запишіть назви офіційно-ділових паперів.
Документ,
у якому подано власний життєпис. Письмове підтвердження певної дії, яка мала
місце (передача й одержання документів…). Документ, у якому фіксуються хід і
результати роботи. Письмове повідомлення про виконання якоїсь роботи. Офіційне
повідомлення, у якому викладено певне прохання. Зведення правил, положень, що
визначають устрій і діяльність якоїсь організації.
(8
б.)
ІІІ. Серед поданих речень
назвіть односкладні, визначте їх тип.
1) Де небо? Де сонце?2) І не було в
мене ніякої думки в голові. 3)
Покремсали життя моє на частки, на тьмяну січку слів і суєти. 4) Смолою пахне
дощок білий ряд. 5) Надворі ясна холодна ніч. 6)У груди набрав повно повітря.7)
Над пам'яттю протягнуто мости. 8) Дуби, посивілі від пилу.
(4 б.)
ІV. Запишіть речення.
Виконайте синтаксичний розбір виділеного речення. Дайте характеристику всій конструкції. Побудуйте структурну
схему.
Промовистим щодо ролі художньої літератури та її творців є вислів Остапа
Вишні: «Тарас Шевченко! Досить було однієї людини, щоб урятувати цілу націю». Справді, прихід у літературу Т. Шевченка
змінив хід історії України: його слово пробуджувало національну свідомість і
гартувало людську гідність у мільйонів людей – від простих селян, багато з яких
знали його вірші напам’ять, і, безумовно, до високоосвіченої інтелігенції.
(12 б.)
V. Поясніть, як ви розумієте крилатий вислів «Мистецтво облагороджує людину». Доведіть це на життєвих прикладах
та зразках художньої літератури. Напишіть
твір-роздум. (12 б.)
VІ.
Коротко й лаконічно дайте відповідь на запитання.
2. Хто назвав І. Нечуя-Левицького «колосальним, всеобіймаючим оком України»?
4. З яким твором світового класика перегукується п’єса І. Карпенка-Карого
«Мартин Боруля»?
5. У якому році було створено професійну театральну трупу?
6. Назвіть першу й останню збірки І. Франка.
7. Які проблеми порушує І. Франко в поемі «Мойсей»?
8. У чому особливість творчої манери М. Коцюбинського?
9. Український письменник, перекладач кінця ХІХ – початку ХХ століття,
автор таких видань: «Казки» Андерсена, «Байки» Івана Крилова, «Сербські народні
думи і пісні», «Гамлет» Вільяма Шекспіра.
10. Назвіть письменників-земляків та їх твори.
11. Назвіть псевдоніми Бориса Грінченка.
12. Який твір М. Старицького став
народною піснею? Хто написав музику? До якого твору вона ввійшла як арія?
(12 б.)
з української мови і літератури
16
лютого 2014 року
11 клас
І. Словниковий диктант. (12 б.)
ІІ. Підтримайте або
спростуйте думку: «Народна творчість – це той грунт, на якому
виростають і література, і музика, й образотворче мистецтво, без якого вони б
засохли».
Сформулюйте тезу, наведіть
переконливі аргументи, які найкраще підтвердять Ваші міркування. Проілюструйте
Ваші думки посиланнями на приклади з художньої літератури, історичними фактами
або випадками з життя. Напишіть власне висловлення. (12 б.)
ІІІ. Дайте лаконічну відповідь
на запитання.
1.
Яке
літературне угрупування очолював М. Хвильовий?
2.
Поетичну
школу неокласиків творили…
3.
Вірш
Євгена Плужника «Вчись у природи творчого спокою» написаний віршовим розміром…
4.
Поясніть
назву поетичної збірки Ю. Яновського «Прекрасна УТ».
5.
Який
твір української літератури П. Тичина назвав «патентом на одержання зрілості
української прози»?
6.
Хто модернізував українську прозу, створив
перший в Україні урбаністичний роман?
7.
Про кого М. Рильський сказав: «Він світив як
сонце, до нього люди тяглись, як до сонця. Він умів і гриміти, як грім, і того
грому боялись усі плазуни й негідники»?
8.
Назвіть
лауреатів Шевченківської премії у
2000-2013 роках (до 5).
9.
Творець
модерної драми українського відродження – це…
10.
Які п'єси уславили М. Куліша як драматурга й
Леся Курбаса як режисера?
11.
«Новою Елладою», «Степовою Елладою» названо у
творах Є. Маланюка…
12. У якому жанрі написано твір О. Турянського «Поза межами болю»?
(12 б.)
ІV.
На основі особливостей художнього стилю поданого уривка визначте, із якого
твору його взято. Заповніть «паспорт» твору: автор, назва твору, жанр, літературний рід, тема, ідея, головні герої.
«Війна застукала мене на
залізниці, де я хоробро захищав «царя, престол і отечество» від ворогів
зовнішних, фельдшерувавши в залізничній лікарні. Як ударила революція -
завертівся. Будував Україну, бігав з Центральної ради в університет, а з
університету в Центральну раду. Тоді до св. Софії, з св. Софії до «Просвіти», з
«Просвіти» на мітинг, з мітингу на збори, зі
зборів у Центральну раду, з Центральної ради на з'їзд, із з'їзду на
конференцію, а з конференції в Центральну раду. До того було ніколи, що просто
страх... Хотілося, щоб і в війську бути, і в парламенті бути, і в
університеті бути, і по всіх континентах
бути, і на національний фонд збирати, і пісень співати. Та куди нам? Де
співають, - там і я. Де говорять, - там і я! Де засідають, - там і я! Державний
муж, одне слово».
(10 б.)
V. Прочитайте роздуми Б. Степанишина. Продовжіть його думку,
складіть 2-3 складні речення. Виконайте синтаксичний розбір виділеного речення,
накресліть схему:
Перед нами Шевченків «Кобзар». Сьогодні в рядки «Кобзаря», названого
народом Книгою Правди, вчитуємося ми. Кожен з нас може повторити, як свої
власні, слова Миколи Бажана: «Я розгортаю
томик «Кобзаря», і мені здається, що я кладу руки на трепетне гаряче людське
серце – серце, що так багато пережило і так багато пізнало, і я відчуваю його
потужний пульс у пристрасних вільних ритмах Шевченкового вірша». (8 б.)
VІ. Поставте іменники у формі
кличного відмінка.
Знавець, Ігор, кравець, жнець, чернець,
швець, добродій Омельчук, матуся, читач.
Немає коментарів:
Дописати коментар